Acupunctuur bij winterdepressie

Posted on Posted in Acupunctuur

Het is winter. De lucht is grijs, het waait, het regent. Vandaag sneeuwt het. Sommige mensen vinden de sneeuw heerlijk en gaan er juist op uit. Maar jij gruwelt ervan. Alles gaat goed in je leven maar in de herfst en winter voel jij je altijd behoorlijk neerslachtig. Je hebt geen idee waar dit vandaan komt. Is het een winterdip, winterblues of ook wel een winterdepressie genoemd?
Wat is een winterdepressie? Het is een gevolg van een verstoring van de natuurlijke dag- en nachtritme van het lichaam. De oorzaak is het gebrek aan licht. In de winter zijn de dagen korter en daarom donkerder. Het hormoon en neurotransmitter serotonine beïnvloedt de natuurlijke dag- en nachtritme. Maar hoe ontstaat zo’n verstoring? Tryptofaan wordt met behulp van diverse enzymen omgezet tot serotonine. Serotonine is een stof in onze hersenen die onze stemmingen reguleert, ook wel gelukshormoon genoemd. Voor deze omzetting is licht nodig. Zonder licht wordt tryptofaan omgezet in melatonine. En melatonine zorgt er weer voor dat we slaperig worden. Het is daarom belangrijk om zoveel mogelijk van (dag)licht te genieten. Winterdepressie is gelukkig een milde vorm van depressie maar toch hebben er meer dan 80.000 mensen in Nederland last van.

Een winterdepressie voelt bij iedereen wel anders maar over het algemeen zijn dit de kenmerken:
Extreme vermoeidheid
Somberheid en prikkelbaar
Gewichtstoename
Veel meer trek in koolhydraten
Concentratieproblemen
Veel meer behoefte aan slaap
Het gevoel van onbalans
Meer zin in slaap

Gelukkig kun je er wel iets tegen doen en het zelfs voorkomen door bijvoorbeeld acupunctuur.
Acupunctuur is een effectieve methode bij de behandeling van depressie omdat het zowel lichamelijke klachten als emotionele en mentale symptomen behandelt. Acupunctuur stuurt de energie aan om lichaam en geest weer in balans te brengen. Tevens blijkt uit modern wetenschappelijk onderzoek dat acupunctuur de aanmaak van serotonine stimuleert.
De acupunctuurnaalden zijn nauwelijks voelbaar. Tijdens de behandeling wordt er gebruik gemaakt van een moxalamp. Door de warmte van de lamp en de verwarmde behandeltafel doezelen de meeste mensen in mijn praktijk heerlijk weg.

Wat kun je er zelf aan doen:
Slik extra vitamine B, magnesium en vitamine D omdat je lichaam in de winter minder vitamine D aanmaakt. Ook kruiden hebben een helende werking op onze lichaam. Zo kan Sint Janskruid en Gingko Biloba effectief zijn tegen een depressie. Nooit zomaar combineren met medicijnen, overleg altijd eerst met een arts.
Zorg voor veel beweging. Tijdens het sporten maakt je lichaam endorfine aan en dit stofje verbetert de gemoedstoestand.
Breng meer tijd buiten door en adem de frisse lucht in.
Ga de sauna in. Recent onderzoek heeft aangetoond dat de warmte positief werkt bij depressies en er vindt een toename plaats van endorfine.
Ontspan. Stress verlaagt ons afweersysteem en doet een sterk beroep op onze vitamine- en mineraalreserves.